INTENTION, ATTENTION, DEDICATION
Posted by Mariana Scaravilli on Jul 23, 2019

For those who speak italian (and those who would like to auto-translate!), "Intention, Attention, Dedication" are the begining words of the article on KC by writer Alessandro Staiti, published after the completion of the European leg of the Celebration tour. 

Also available at the KC Italia group on Facebook.

ph: Alessandro Staiti

INTENZIONE, ATTENZIONE, DEDIZIONE: quando il Tutto è maggiore della somma delle parti
Per me, i King Crimson sono unici nel panorama musicale odierno: non c'è nessun'altra band come loro. Come non c'era nessun'altra band come i KC nel 2000, nel 1993, nel 1981, nel 1974 e nel 1969.

C'è sempre stato qualcosa in più della tecnica (eccellente) dei singoli musicisti, c'è sempre stato qualcosa in più dell'organizzazione verticale e della successione orizzontale delle note suonate dai singoli musicisti o dei tempi pari e dispari dei vari brani. Nel 1969 questa Benevolente Forza che circondava la band era chiamata la Fata Buona, e portò cinque ragazzi appena ventitreenni a cambiare la storia del Rock.

Per me parte di questo "più" è l'Intenzione che sorregge ogni singola performance, l'Attenzione dei musicisti, e la loro Dedizione nei confronti della Musica. Che sono parte del modo di fare le cose di King Crimson.

Questo rende i King Crimson unici nel panorama odierno così come li rese unici nel 1969. Solo dal vivo si poteva cogliere appieno questa unicità, come si può leggere dai commenti di chi in quei giorni pervasi da un'atmosfera di cambiamento assisteva alle performance della band. Oggi è lo stesso, nonostante lo Spirito del Tempo sia profondamente mutato. Se la platea, poi, partecipa all'evento con buona volontà e con le stesse disposizioni dei musicisti, allora qualcosa di davvero notevole può accadere.

Se fosse compresa a fondo l'importanza di questa predisposizione da parte del pubblico, forse vi sarebbero meno smartphone a cercare di cogliere ciò che non può essere colto da nessun tipo di tecnologia, se non in minima parte. Forse vi sarebbero meno commenti a sottolineare le prestazioni dei singoli musicisti nella singola performance e forse vi sarebbe maggiore attenzione all'evento in sé e a quel che sta accadendo in profondità, al di sotto della superficie, dove risiede la vera ricchezza che rende un'esperienza Reale e irripetibile.
 
"Considerare il tempo, il luogo, le persone e le circostanze" l'assioma suggerito da Robert Fripp si rivela una chiave importante per farsi un'idea più precisa e meno soggettiva di quel che accade. Mi riferisco in particolare ai concerti di Verona, Stupinigi e Perugia ai quali ho assistito. Mi sono ritrovato a dire a me stesso, alla fine di ogni concerto: "Questo è il miglior concerto dei King Crimson che abbia ascoltato". Per me, è un'opportunità per notare la mia predisposizione soggettiva all'ascolto, a quanto possa essere suggestionato/influenzato/condizionato dal luogo, dalla compagnia della persona con la quale sto assistendo al concerto e dal pubblico in generale presente all'evento.

Questi ultimi tre concerti italiani mi hanno dato la possibilità di apprezzare i King Crimson in tre luoghi e in tre circostanze molto diverse tra loro: l'atmosfera che si genera tra le antiche mura di un anfiteatro romano come l'Arena di Verona, quella invece tipica di un concerto all'aperto come nel caso di Stupinigi, ma in una porzione di un parco naturale, e quella che si genera invece in uno stadio di atletica usato in occasione di Umbria Jazz per i concerti.

Ognuno dei tre concerti ha avuto i suoi highlight, le sue particolarità, il suo pubblico, le sue differenze acustiche più o meno soddisfacenti. Quello di Verona con un'atmosfera di maggiore sacralità rispetto a quelli di Stupinigi e di Perugia.

A Perugia però si sono concentrate alcune circostanze interessanti: la Luna in fase decrescente ma appena a due giorni dalla Luna Piena del 16 luglio e quindi visibile nel suo bel tondo ancora al 99%, nonostante il tempo incerto e qualche goccia di pioggia che per qualche ora hanno avvolto Perugia. Poi il fatto che quello del 18 luglio era contemporaneamente l'ultima data in Italia ma anche l'ultima data della prima parte del tour che celebra i 50 anni dei King Crimson. Infine una successione di brani in scaletta piuttosto rara e molto coinvolgente.

Nonostante i problemi tecnici di ritorno dei monitor di diversi musicisti sul palco (come ci è stato riferito dopo il concerto) lo show di Perugia mi è sembrato unico nel suo genere. Perché l'impressione è che la band si sia data al pubblico come mai successo prima ai concerti ai quali avevo assistito. Tutto questo nonostante gli smartphone, nonostante la confusione che a tratti ha funestato le prime file con andirivieni di persone e altre situazioni di disturbo.
Credo che questi King Crimson a Perugia abbiano segnato un'ulteriore grado di maturazione che avrà le sue interessanti ripercussioni per il futuro di una band che è sempre stata e rimane unica nel panorama musicale.
 
And here's an English translation courtesy of the article's author...
 
INTENTION, ATTENTION, DEDICATION: when the Whole is greater than the sum of its parts
For me, King Crimson is unique in today's music scene: there is no other band like them. As there was no other band like KC in 2000, 1993, 1981, 1974 and 1969.
 
There has always been something more than the (excellent) technique of the individual musicians, there has always been something more than the vertical organization and the horizontal succession of the notes played by the single musicians or the even and odd times of the various songs. In 1969 this Benevolent Force that surrounded the band was called the Good Fairy, and brought five boys of just twenty-three to change the history of Rock.
 
For me, part of this "plus" is the Intention that supports every single performance, the attention of the musicians, and their dedication to music. Which are part of King Crimson's way of doing things.
 
This makes King Crimson unique in today's landscape as it made them unique in 1969. Only in a live performance it was possible to fully grasp this uniqueness, as can be read from the comments of those who in those days pervaded by an atmosphere of change witnessed the band's performance . Today it is the same, despite the fact that the Spirit of Time has profoundly changed. If the audience then participates in the event with good will and with the same dispositions as the musicians, then something truly remarkable can happen.
 
If the importance of this predisposition by the public were fully understood, perhaps there would be fewer smartphones trying to capture what cannot be grasped by any kind of technology, if not minimally. Perhaps there would be fewer comments to emphasize the performance of individual musicians in the single performance and perhaps there would be more attention to the event itself and to what is happening in depth, below the surface, where is the true richness that makes an experience Real and unrepeatable.
 
"Consider time, place, people and circumstances" the axiom suggested by Robert Fripp turns out to be an important key to get a more precise and less subjective idea of ​​what happens. I refer in particular to the concerts in Verona, Stupinigi and Perugia, which I attended. I found myself saying to myself, at the end of each concert: "This is the best concert by King Crimson I have heard". For me, it is an opportunity to note my subjective predisposition to listening, to what can be influenced / affected/ conditioned by the place, by the company of the person with whom I am attending the concert and by the general public present at the event.
 
These last three Italian concerts gave me the opportunity to appreciate the King Crimson in three places and in three very different circumstances: the atmosphere that is generated between the ancient walls of a Roman amphitheater like the Arena di Verona, the one instead typical of an open-air concert as in the case of Stupinigi, but in a portion of a natural park, and the one that is generated instead in an athletics stadium used for Umbria Jazz for concerts.
 
Each of the three concerts had its highlights, its peculiarities, its audience, its more or less satisfactory acoustic differences. That of Verona with an atmosphere of greater sacredness than those of Stupinigi and Perugia.
 
In Perugia, however, some interesting circumstances were concentrated: the Moon in a decreasing phase but barely two days after the Full Moon on July 16 and therefore still visible in its beautiful round 99%, despite the uncertain weather and a few drops of rain at the beginning of the show. Then the fact that the one on July 18 was at the same time the last date in Italy but also the last date of the first leg of the tour that celebrates 50 years of King Crimson. Finally, a succession of tracks in rather rare and very engaging setlist.
 
Despite the technical problems of the monitors of different musicians on stage (as we were told after the concert) the Perugia show seemed to me unique. Because the impression is that the band has given itself to the public like never before at the concerts I attended. All this despite the smartphones, despite the confusion that at times has plagued the first rows with people coming and going and other disturbing situations.
I believe that these King Crimson in Perugia have marked a further degree of maturation that will have its interesting repercussions for the future of a band that has always been and remains unique in the music scene.
DISCOVER THE DGM HISTORY
.

1940s
1950s
1960s
1970s
1980s
1990s
2000s
2010s
.